Nehéz emberek

Nehéz emberek

A három nagy sikergyilkosból kettő bennünk található: irracionális gondolkodásunk és negatív érzelmeink. A harmadik azonban színtisztán környezeti hatás: ők a nehéz emberek.

Mindannyiunknak vannak rossz pillanatai, amikor kellemetlenek, sőt elviselhetetlenek vagyunk a többi ember számára. Ezek azonban a legtöbb embernél csak rövid időszakokra jellemzőek, utána visszatérünk a normál kerékvágásba. A problémás ember viszont folyamatosan azon a bizonyos irritáló módon viselkedik, tehát nála ez életstratégia. Egyszerűen ilyen.

A téma egyik leghíresebb kutatója David McClelland harvardi pszichológus, aki elsősorban a motiváció és a teljesítmény lélektanával foglalkozott. Nemcsak az egyén szintjén, hanem országok és társadalmak vonatkozásában is vizsgálta az eredményes élethez (achievement) szükséges sikerösszetevőket.

McClelland egyik legfontosabb következtetése: sikerünket mindennél jobban meghatározza az ún. referencia csoportunk. A kifejezés azokat az embereket
jelenti, akikkel leginkább egyetértünk és azonosulunk. Lehet ez egy párt („fideszes vagyok”), egy vallás („keresztény elveket vallok”), egy szakma („mi, tanárok”), lakóhely („Budán lakom’” – értsd: ne keverj össze egy csepelivel), vagy származás („svábok vagyunk”).

Agyunk alkalmazkodó képessége rendkívül erős, ezért is jutottunk fel az evolúciós lánc csúcsára. Egy idő után átvesszük referencia csoportunk gondolkodásmódját, viselkedését, attitűdjét, sőt még az öltözködését és a szófordulatait is. Olyanná válunk, mint ők. A csoport véleménye és elfogadása elsődlegessé válik számunkra. Kamaszok körében lehet ezt a jelenséget nagyon jól megfigyelni.

Rendkívül fontos tehát, hogy kik vesznek körül bennünket. Ha dominálnak a környezetünkben a nehéz emberek, akkor ők nemcsak kiborítanak és lehúznak magukhoz, hanem – és ezt az emberek túlnyomó többsége nem is gondolja végig – egy idő után átvesszük viselkedésmintáikat.

A folyamat tudat alatt zajlik, ezért úgy változunk meg, hogy gyakorlatilag észre sem vesszük. Ha megiszol két sört munka után – vagy bevágsz egy nagy adag somlói galuskát -, semmilyen változást nem okoz a testsúlyodban. Ha azonban ezt minden este megteszed egy éven keresztül, akkor a 3-4 kilós masszív úszóöv garantált.

A nehéz emberek kezelésének legelső lépése, hogy megtanuljuk beazonosítani őket. Vannak típusok, amelyek viselkedése nyilvánvaló, de léteznek olyanok is, akiknél valamilyen „csavar” van, ezért nehezebb megragadni viselkedésük lényegét.

A veszélyes nehéz emberek nyolc fő típusa:

  1. Szadisztikus-szarkasztikus.
  2. Verbális tank.
  3. Bűntudat generátor.
  4. Háry János.
  5. Hiperpesszimista.
  6. Mézesmázos orgyilkos.
  7. Hazudozó.
  8. Passzív-agresszív.

Az idegesítő nehéz emberek hét fő típusa:

  1. Panaszkodó.
  2. Halogató.
  3. Igen-ember.
  4. Dumagép.
  5. Mártír.
  6. Verbális jégcsap.
  7. Mindentudó nagyokos.

A lényeg, hogy bárkiről meg tudd állapítani néhány perc alatt, hogy „hozza” valamelyik típus tünetegyüttesét. Ekkor még nem biztos 100%-osan, hogy  problémás emberről van szó: lehet, hogy csak rossz napja van. Célszerű ilyenkor az adott személyt „figyelő listára” tenni. Ha ugyanaz a viselkedés
még 2x-3x megismétlődik rövid időn belül, akkor nehéz emberre “találtál”

Bővebben a nehéz emberek típusairól a Sikergyilkosok című munkámban írtam.

További blogok a témában: http://kernertraining.hu/category/
szemelyisegfejlesztes-blog/sikerblog/nehez-emberek/

Személyiségfejlesztő üdvözlettel,

Kerner Tibor

Vélemény, hozzászólás?